dinsdag 31 januari 2012

Optreden is soms net kamperen...en vooral op je spullen letten!

Vorige week bij de bandrepetitie (After The Silence) liet onze gitarist Ardy al enkele foto's op zijn mobiele telefoon zien van de verlichting die was opgehangen in Ahoy Rotterdam (hij werkt bij een bedrijf voor Neon reclame) voor het "Vrienden van Amstel live" evenement dat daar afgelopen weekend heeft plaatsgevonden. Op zich al leuk dat je er op zo'n manier min of meer bij betrokken bent natuurlijk.
Het organiseren van zo'n evenement is al een hele onderneming op zich.

Als zangeres van een rockband, zie ik op diverse evenementen, waar wij met onze band gestaan hebben, ook veel van de organisatorische kant bij diverse optredens bij diverse podia.
Veel mensen vinden het woord "backstage" vaak al erg "mysterieus" klinken, maar....laat me je uit de droom helpen, want "backstage" is vaak niet meer dan slechts een WC hok, een kamertje dat eigenlijk meer als opslagruimte dient, of...vaak is er gewoon helemáál geen "backstage", vaak niet eens een ruimte om je spullen achter te laten. Als er dus wèl voor een goede ruimte is gezorgd, mag je als band je handen zowat letterlijk dichtknijpen!

En ja, er is nog wel eens verschil in hoe bepaalde dingen geregeld zijn.... Meestal moet je roeien met de riemen die je hebt en meestal is het ook een kwestie van "Niet zeuren en dankbaar zijn voor de dingen die aanwezig zijn". Het heeft soms wel iets weg van "kamperen", het is soms een beetje behelpen.
We zijn niet bepaald "veeleisend" of zo en we verwachten echt geen super de luxe "Hilton Hotel" behandeling of zoiets dergelijks, maar....een béétje het gevoel krijgen dat je ook daadwerkelijk "welkom" bent is wel erg fijn :)
Uit ervaring kan ik vertellen dat je dus bijvoorbeeld op een benefietconcert rijkelijk verwend kunt worden met ontelbaar belegde broodjes, warm eten etc. Zelfs als support act bij een bekende Nederlandse band een goed gevulde koelkast krijgen met ook diverse versnaperingen op het gebied van fruit, chocolade, koek etc. Dat op het podium al diverse flessen water klaar staan en je er niet om hoeft te vragen. Het is fijn als de organisatie dus "aan je denkt" met dat soort dingen. Nogmaals, we hoeven echt niet het meest luxe dat er bestaat, maar als je op deze manier het gevoel krijgt dat je "welkom" bent....dat is prettig!

Je ziet echter ook wel eens andere dingen.... Een microfoon die te bruin en te vies is om aan te pakken (getverderrie!), dus op ten duur zelf maar mijn eigen microfoon gehaald.
Nauwelijks sanitaire voorzieningen in de buurt van het podium (als die er al zijn, vaak niet al te schoon helaas....). Het komt ook voor dat er beloofd wordt dat er voor eten gezorgd is en bij aankomst blijkt er niets, maar dan ook NIETS geregeld te zijn....dat je dus overal zelf achteraan moet. Dat je zelfs nog om geld moet schooien voor eten en dan duidelijk te weinig krijgen voor de hele crew, daarna alsnog smeken voor meer budget (en je merkt dan vervolgens ook dat zo'n organisatie daar dan niet van harte aan meewerkt, terwijl ze in meerdere e-mails van alles toegezegd en beloofd hadden)....
Of dat bij aankomst toevallig net het laatste kopje koffie in de kan zit, maar de organisatie piekert er niet over om er nog weer extra koffie bij te zetten, als je daar om vraagt, omdat dit blijkbaar "teveel moeite" is. Of als je dan voor water op het podium vraagt, je ineens 5 muntjes moet betalen voor een literfles....
Een kleedkamer waarin de tafels en stoelen (als die er al staan) nog vreselijk hard "plakken" van al het bier etcetera (met name "etcetera") van de bands van optredens van minstens 10 vorige optredens!
Dat er wel een spiegel hangt, maar....dan wel eentje die bijna net zo smerig is als de vloer waar het publiek de hele avond op heeft gestaan na een muziekavondje met diverse bands. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
"Dat is toch Rock & Roll?" hoor ik diversen van jullie al denken. Tja, als je het zo noemen wilt....

Wat me echter eigenlijk meer zorgen baart de laatste tijd is dat je, lijkt het wel, steeds meer "bewaking" moet regelen bij de ruimte waar alle persoonlijke spullen e.d. van de optredende bands opgeslagen staan.
Bij een optreden, een aantal maanden terug, is het bij een collega band al eens gebeurd dat iemands persoonlijke papieren en portemonnee zijn gejat, gewoon uit de kleedkamer!
Er wordt dus nog steeds niet voldoende op gelet wie er die kleedkamers in en uit gaat, wie er wel of niet bij hoort etc. Dan kun je zeggen: "tja, moet je maar beter op je spullen letten"....maar als de zaaleigenaar zo'n ruimte garandeert als "veilig" voor je persoonlijke spullen....dan hoop je er ook van uit te gaan dat dit zo is, met name op het moment dat je met je bandje staat op te treden en dus niet in de gelegenheid bent om tegelijkertijd ook op je persoonlijke eigendommen te letten. Maar helaas....de werkelijkheid blijkt toch de laatste tijd anders te zijn.

Het kan echter nog erger....bij een collega band "Lost Insanity" is zelfs tot 2 keer toe de hele band bus gestolen!! Dank zij de kracht van social media, zoals Twitter e.d., heeft de politie het busje weten te onderscheppen, terwijl deze al klaar stond om op transport te gaan naar een ander land!!

En dan nu, het meest recente voorbeeld......Ivo Severijns, een bekende Nederlandse bassist, is bij het "Vrienden van Amstel live 2012" evenement (inderdaad hetzelfde evenement waar o.a. onze gitarist de verlichting voor heeft opgehangen) bestolen van zijn Fender basgitaar! Gewoon backstage!!
Je vraagt je af hoe dit toch mogelijk is. Hoe komen wildvreemden, die backstage NIETS te zoeken hebben, dan toch backstage?
Iemand twitterde "Beter op je spullen letten".....met andere woorden....het is dus Ivo's eigen schuld?
Wat een onzin zeg!
Eerlijk gezegd vind ik zoiets dan toch meer aan de organisatie van het evenement te wijten. Blijkbaar is er dan toch onvoldoende bewaking aanwezig! (of...doet de bewaking zijn werk onvoldoende) Hoe is het toch mogelijk dat er bij zo'n groot evenement er onvoldoende op gelet wordt of mensen wel of niet bij een crew horen. Dat systeem is dus niet waterdicht!
Er zou, als er bijvoorbeeld geen tourmanager of i.d. aanwezig is, gewoon continu bewaking bij kleedkamers e.d. moeten zijn, zodat mensen die niets in zo'n kleedkamer te zoeken hebben, daar ook vooral de kans niet toe krijgen om daar te komen!!

Maar goed, aan de andere kant....laten we reëel zijn.....als mensen iemand met een gitaarkoffer zien lopen, dan denk je "die hoort erbij", het zal wel een roadie zijn.....dus geen kip die daarop let!

In dit geval trad Ivo Severijns op als bandlid van de Nederlandse rockband Kane. Ik kreeg dus ook een tweet van iemand die zei: "Kane ging er toch mee stoppen. Ik ben duidelijk niet de enige die niet van Kane houdt!" Zo'n reactie slaat dus echt werkelijk nergens op!
En...of je nu wel of niet van Kane houdt, doet er in dit geval niet toe. Stelen is gewoon FOUT en je moet gewoon met je jatten van andermans spullen afblijven!
Bovendien....Ivo Severijns draait toch al ietsiepietsie langer mee dan dat de groep Kane überhaupt bestaat! Ivo Severijns is gewoon een goede muzikant die we o.a. kennen van Herman Brood, Rick de Vito, Bertus Borgers, Back to Basic, Powerplay, Angela & The Rude (met Angela Groothuizen inderdaad), Paris Dandies (met o.a. ook Herman Brood gitarist Dany Lademacher, de band stond ooit bij hetzelfde boekingskantoor als After The Silence!), John Hayes Project (John Hayes van Mothers Finest) enzovoort, enzovoort.
Ook is hij actief als producer en heeft hij o.a. de cd "Surreal" van de band Xystus geproduceerd (een band die ik ooit support zag spelen voor After Forever in Tivoli - Utrecht).
Hiermee wil ik dus zeggen dat Ivo echt niet de eerste de beste muzikant is. Bovendien is hij 1 van de oprichters van de Herman Brood Academie (in Utrecht), waar hij ook les geeft en studiecoördinator is.
Als je hem dus puur afrekent op het feit dat hij misschien in een band speelt (of speelde inmiddels) waar je wellicht niet van houdt....dan doe je hem daar toch echt te kort mee!

In ieder geval vind ik het echt volstrekt waardeloos dat iemand het in zijn bolle hersens heeft gehaald om zomaar een instrument van iemand te jatten. Het maakt in dit geval trouwens geen enkel verschil of dit instrument gestolen is van "Ivo Severijns" of een willekeurige andere muzikant. Nogmaals, mensen moeten gewoon met hun jatten van andermans spullen afblijven!!

Het is trouwens bij onze eigen band ook al eens gebeurd dat iemand de "double bass klopper" van onze drummer Ron blijkbaar wel goed kon gebruiken, vlak na een optreden......ook gejat dus en nooit meer teruggezien! (en dat zijn geen dingen van een dubbeltje, om het zo maar even uit te drukken)
Er wordt trouwens ook regelmatig beloofd dat er "bewaking" is bij je kleedkamer, maar....9 van de 10 keer als je naar je kleedkamer loopt, zie je er geen hond! (Nee, zelfs geen bewakingshond!!)
Dat is toch eigenlijk gewoon een slechte zaak, want je kunt nu eenmaal niemand vertrouwen. Dat is dus zelfs bij Vrienden van Amstel live maar weer gebleken!!

Er zullen waarschijnlijk mensen zeggen: "Ach, dan pak je toch gewoon een andere basgitaar?"
Hmm....in de theorie zou je zoiets kunnen denken, dat je het uiteindelijk "maar" als een stuk "gereedschap" ziet, maar....in de praktijk zit het toch wel een beetje anders in elkaar, ben ik bang.
Het ene instrument is namelijk gewoon het andere niet. Daar zit echt ontiegelijk veel verschil tussen!
Het heeft te maken met het materiaal, met de elementen....nou ja, met alles eigenlijk. En wat de een geweldig vindt, vindt de ander weer helemaal verschrikkelijk. Dus zo persoonlijk kan een instrument zijn.
Helemaal als je zo'n instrument al zo ontzettend lang in je collectie hebt en daar heel vaak op gespeeld hebt en je min of meer "één" met je instrument bent geworden, ook al ziet dat instrument er in de ogen van anderen dan misschien vaak niet uit, omdat er heel veel krassen en butsen enzovoort op zitten.
Vaak is de emotionele waarde die men hecht aan een bepaald instrument nog hoger dan de financiële!

Inmiddels heb ik al veel tweets via Twitter rondgestuurd en berichtjes op Facebook gezet omtrent de gestolen basgitaar. Misschien zijn er mensen die dat nu zo langzamerhand wel een keertje "genoeg" vinden, maar....zo lang die basgitaar nog niet gevonden is, zal ook ik (want ik ben gelukkig niet de enige die er zo over denkt) zoveel mogelijk pogingen ondernemen om het de "dief" zo moeilijk mogelijk te maken om de gitaar überhaupt nog ergens te kunnen verkopen!! (hopelijk draagt ook mijn blog daartoe een steentje bij....)

Daarom via mijn blog nogmaals de beschrijving van de gestolen basgitaar van Ivo Severijns;


Het gaat om een "main Fender Precision bass" (1978).
Het serienummer is S887054 (vermeld op de headstock).
(Hij is gestolen op vrijdag 27 januari uit het backstage gedeelte van Ahoy sportpaleis Rotterdam!)

Opvallende kenmerken zijn;
-Oorspronkelijk wit van kleur, maar in de loop der jaren volledig gelijkmatig
(dus geen vlekken) verkleurd naar zachtgeel.
-De stevige, ongelakte hals met rosewood toets is uit één stuk, geen skunk stripe dus.
-Pickups zijn vervangen door Seymour Duncan Quaterpounders.

Wanneer je iets weet of een tip hebt, kun je een mailtje sturen naar: ivoseverijns@gmail.com (of neem contact op met AT Productions)

Het klinkt misschien raar, maar ik hoop ergens stilletjes dat de "dief" op 1 of andere manier "berouw" krijgt van zijn laffe streek! Verplaats je eens in de persoon van wie het instrument gestolen is en bedenk hoe jij je zou voelen als zoiets dierbaars van je gejat zou worden! Breng het instrument inderdaad voor mijn part bij "gevonden voorwerpen" op het Amsterdam Centraal Station of zo, wéét ik veel, maar breng de basgitaar alsjeblieft terug bij de rechtmatige eigenaar! Misschien heb je "lef" nodig om iets te jatten van iemand, maar....vervolgens vraag ik me af of je dan ook "mans" genoeg bent en voldoende "lef" hebt om het terug te brengen, dan ben je tenminste een "vent"! :)

Echter...sommige mensen deinzen blijkbaar echt nergens voor terug. In september 2011 werd een medewerker van een kerkhof in de Amerikaanse staat Wisconsin gearresteerd, toen hij nota bene een Fender Telecaster uit een grafkist had gepikt!

Oh ja....by the way....ook de gitaar van Rolf Hartogs is gestolen! (gitarist van Mellow Jo & The Hi-Tones)
Het instrument is al gestolen sinds 26 december 2011.
Het betreft een Fender 52 reissue Telecaster met een B-Bender van "steelbender Innovations" (staat ook op de sticker). De gitaar heeft een drop-D tuner en op een paar plekjes is de lak eraf gechipt. Kijk ook eventjes op deze link.
Mocht je de gitaar ergens tegenkomen, neem alsjeblieft contact op met de politie en Rolf Hartogs.

Ik hoop van ganser harte dat beide instrumenten bij beide eigenaren (het liefst in goede staat) terugkomen!

En...heb respect voor de ander en diens spullen, dus voortaan vlugge vingers thuis houden a.u.b.!

zaterdag 21 januari 2012

RIP Soul legende Etta James 25/01/1938 - 20/01/2012


"When I'm singing the blues, I'm singing life." -- Etta James
Etta James
* 25 januari 1938 - † 20 januari 2012

At last, my love has come along
My lonely days are over
And life is like a song
Oh, yeah, at last
The skies above are blue
My heart was wrapped up in clovers
The night I looked at you
I found a dream that I could speak to
A dream that I can call my own
I found a thrill to rest my cheek to
A thrill that I have never known
Oh, yeah when you smile, you smile
Oh, and then the spell was cast
And here we are in heaven
For you are mine
At last

(Lyrics "At Last" Etta James)

Op 17 december j.l. schreef ik in mijn blog nog over haar terminaal ziek zijn. Uiteindelijk heeft het, na die blog, nog ruim een maand geduurd voordat ze zich gewonnen moest geven aan haar ziekte, o.a. terminale leukemie, hepatitis C en tevens leed zij aan dementie.
Een longontsteking werd haar uiteindelijk fataal, amper een week voor haar 74ste verjaardag.
De Amerikaanse Blues-, R&B- , Soul-, Rock &Roll, Jazz- en Gospel- legende, zangeres Etta James (echte naam "Jamesetta Hawkins") overleed gisteren, vrijdag 20 januari 2012, op 73-jarige leeftijd in de Riverside Community Hospital in het bijzijn van haar twee zoons en echtgenoot Artis Mills.

Eigenlijk mag het een wonder heten dat de zangeres uiteindelijk deze leeftijd heeft bereikt, omdat een groot deel van het leven van Etta James in het teken stond van een alcohol- en drugsverslaving. Etta James had een moeilijke jeugd met een moeder die actief was als prostituee. Haar vader kende ze niet, maar ze vermoedde dat het een (blanke) biljarter was.
Mogelijk was Etta James zonder haar verslavingen een nóg groter artiest geworden. Veel andere beroemde artiesten zijn voor een groot deel beïnvloed door de zangstijl van Etta James, zoals bijvoorbeeld Chaka Khan, Janis Joplin, Beth Hart, Beyoncé, Adèle, etc.

Toen Etta James 14 jaar oud was, werd ze ontdekt door Johnny Otis (*28 december 1921 - † 17 januari 2012), de blueslegende die afgelopen dinsdag overleed. Hij schreef het nummer "The Wallflower".

Een grootse zangeres als Etta James, haar rauwe stem, de puurheid in het vertolken van zoveel prachtige nummers waar de authenticiteit en oprechtheid vanaf druipt....zal in een huidige muziekindustrie waarin onze kinderen kennis maken met computergestuurde 13 in een dozijn nummers....zonder enige twijfel gemist worden!

(overigens is er in het nummer "Levels" van Avicii - dat momenteel in de hitparade staat - een sample van Etta James terug te vinden met o.a. de zin "Oh sometimes, I got a good feeling", afkomstig uit het nummer "Something's got a hold on me")

At last....may you rest in peace Mrs Etta James!

YouTube: Etta James - Something's got a hold on me;

After The Silence

After The Silence
After The Silence Official Website

After The Silence

After The Silence
After The Silence heeft eindelijk toetsenist! Schrijf je in voor de ATS nieuwsbrief via newsletter@afterthesilence.nl.

After The Silence MySpace

After The Silence YouTube

After The Silence Hyves

Muziek is een mantra voor de ziel

Muziek is een mantra voor de ziel
"Muziek is een mantra voor de ziel. Het is therapeutisch. Net als eten is het iets dat ons lichaam nodig heeft." (Michael Jackson)

Bergkaarten